Thússide Nijemardum
© 2002 - 2019 C. Bosma

Tip’s en trucs

Word geen slachtoffer van phishing Tegenwoordig kunt u zomaar slachtoffer worden van phishing en bepaalde gevoelige of belangrijke gegevens zomaar weggeven aan criminelen. Bijvoorbeeld via de e-mails die u zogenaamd krijgt van uw bank of creditcardmaatschappij, met het verzoek om uw accountgegevens te updaten. Wat doen als een slachtoffer bent van phishing? Er zijn e-mails in omloop die echt afkomstig lijken te zijn van de bank en waarin op het eerste gezicht zelfs geen taalfout te ontdekken is en waarin gesuggereerd wordt dat wanneer u niet direct reageert, uw rekening wordt geblokkeerd. Als u niet beter weet, zou u gehoor kunnen hebben gegeven aan het verzoek om te reageren en hebben gedaan wat er in de e-mail gevraagd werd.  Zodra u ook maar het geringste vermoeden hebt dat u slachtoffer bent geworden van phishing, moet u gelijk uw bank daarvan op de hoogte stellen. Doorgaans worden dan direct uw rekening en uw pas geblokkeerd en wordt er zorg voor gedragen dat u zo snel mogelijk over een nieuwe pas beschikt.  Mocht er toch geld van uw rekening zijn afgeschreven, dan nemen banken doorgaans de schade voor hun rekening en krijgt u uw geld terug. Mits uiteraard duidelijk aantoonbaar is dat u slachtoffer bent geworden van phishing.  Echter, slachtoffer worden van phishing mail kunt u heel eenvoudig voorkomen door altijd in het achterhoofd te houden dat wanneer u uw e-mailadres nooit zelf gegeven hebt aan het bedrijf, de instantie of de persoon die u mailt, dit als oneigenlijk gebruik van uw e- mailadres kan worden aangemerkt. En dat deze mail dan dus ook alleen afkomstig kan zijn van een onbetrouwbaar bedrijf, instantie of persoon. En dat daarmee de kans groot is, dat u te maken hebt met phishing.
Thússide Nijemardum
© 2002 - 2019 C. Bosma

Tip’s en trucks

Word geen slachtoffer van phishing Tegenwoordig kunt u zomaar slachtoffer worden van phishing en bepaalde gevoelige of belangrijke gegevens zomaar weggeven aan criminelen. Bijvoorbeeld via de e-mails die u zogenaamd krijgt van uw bank of creditcardmaatschappij, met het verzoek om uw accountgegevens te updaten. Wat doen als een slachtoffer bent van phishing? Er zijn e-mails in omloop die echt afkomstig lijken te zijn van de bank en waarin op het eerste gezicht zelfs geen taalfout te ontdekken is en waarin gesuggereerd wordt dat wanneer u niet direct reageert, uw rekening wordt geblokkeerd. Als u niet beter weet, zou u gehoor kunnen hebben gegeven aan het verzoek om te reageren en hebben gedaan wat er in de e-mail gevraagd werd.  Zodra u ook maar het geringste vermoeden hebt dat u slachtoffer bent geworden van phishing, moet u gelijk uw bank daarvan op de hoogte stellen. Doorgaans worden dan direct uw rekening en uw pas geblokkeerd en wordt er zorg voor gedragen dat u zo snel mogelijk over een nieuwe pas beschikt.  Mocht er toch geld van uw rekening zijn afgeschreven, dan nemen banken doorgaans de schade voor hun rekening en krijgt u uw geld terug. Mits uiteraard duidelijk aantoonbaar is dat u slachtoffer bent geworden van phishing.  Echter, slachtoffer worden van phishing mail kunt u heel eenvoudig voorkomen door altijd in het achterhoofd te houden dat wanneer u uw e-mailadres nooit zelf gegeven hebt aan het bedrijf, de instantie of de persoon die u mailt, dit als oneigenlijk gebruik van uw e-mailadres kan worden aangemerkt. En dat deze mail dan dus ook alleen afkomstig kan zijn van een onbetrouwbaar bedrijf, instantie of persoon. En dat daarmee de kans groot is, dat u te maken hebt met phishing.